En Ironwomans fødder

 

 Klinikken har haft spændende besøg af et par ægte Ironwoman fødder. Det kom der dette blogindlæg ud af, samt en interessant snak om sport og fødder.

Præsentation

Cecilie Mathorne er ejer og stifter af Mathorne Performance, der med sin sundhedsfaglige viden hjælper andre med at opnå sportslige mål eller ønsket om en sundere livsstil. I dag bruges Cecilie som konsulent inden for forandringsledelse, coaching, undervisning, samt udviklingsprojekter i danske virksomheder. Cecilie dyrker sin sport – Triathlon – med stor passion og seriøsitet. Hun har flere toppræstationer bag sig, bl.a. et vundet Europamesterskab i Ironman i 2014 for ikkeprofessionelle kvinder, deltaget ved VM på Hawaii 3 år i træk, med 2 gange podieplaceringer i sin aldersklasse. I januar 2016 havde Cecilie et slemt styrt på sin cykel, der har kostet en længere perioder med skader. Læs mere om Cecilie, hendes arbejde og sportslige præstationer på facebook og www.mathorneperfomance.com.

Intro

Da Cecilie kommer til behandling på klinikken, har jeg selvfølgelig forberedt mig mentalt på en masse vejledning omkring egen fodpleje, og særlig træning at fødderne. Cecilie har naturligvis rigtig godt styr på træningen af sin krop, herunder et meget større fokus på sine fødder, end jeg har oplevet andre atleter have. Så på dét punkt, skal jeg stå tidligt op, hvis jeg skal kunne bidrage med noget nyt! ? Bevægeligheden og styrken i hendes fødder er allerede langt over middel i forhold til, hvad jeg oplever det generelle billede er. Dette vil være med til at sikre hende et stabilt og stærkt fundament især i hendes løb, og mindske hendes risiko for skader.

Cecilies fødder under behandling

Cecilies problemstillinger:

  • Hård hud på især hælene, hvor der ligeledes ses hælrevner. Revnerne er til tider dybe og smertefulde.
  • Lejlighedsvis oplever Cecilie også at få fortykkede og blå negle.
  • Ømhed og stivhed i svangen på den ene fod, efter en skade.

Hælrevner, kan være overfladiske, men de kan også blive dybe og udvikle sig til sår. Eftersom der er stor belastning på hælene hele tiden, kan det være svært at få en dyb hælrevne til at hele op igen, særligt hvis man som Cecilie løbetræner en del. En lille ting som en revne i huden, kan skabe store problemer for en atlet.

Under løb øges belastningen på foden med op til 12 gange din egen kropsvægt, alt efter løbestil, sko og hvilke eksperter du spørger. Men uanset hvad, skabes der en meget stor belastning på foden under løb, for både led og sener, men også huden bliver ekstra belastet. Derfor er det vigtigt at holde huden smidig. Når huden er smidig og gennemfugtet, er den også stærkere overfor den belastning man udsætter den for. (læs indlægget ”creme og fødder”)

Fortykkede og blå negle, opstår når neglen udsættes for et traume (slag, tryk e.lign.) Neglen kan også løsne sig fra dens underlag (neglelejet) og falde af. Der vil i de fleste tilfælde vokse en ny og fin negl ud igen, uden problemer. Hvis traumet har været stort nok, og har gjort skade dér hvor neglen bliver dannet, kan det dog ændre neglens måde at vokse ud på. Gå til en fodterapeut hvis dette er tilfældet, og det er til gene.

Cecilie har for et par år siden delvis sprunget sin svangsene under VM i Ironman. Trods dette holdt hun sin podieplacering. Svangsenen er vokset sammen igen, men har dannet noget arvæv, som gør senen mindre smidig. Her er det vigtigt at Cecilie arbejder på at smidiggøre senen så meget som muligt, samt styrke muskulaturen i svangen så den er stærk nok til at mindske nedfaldet af svangen. Lad mig forklare:

Når musklerne udtrættes, som de gør under lange løbe distancer, kan foden falde sammen i svangen i større eller mindre grad – lidt på samme måde som når man er platfodet, her sker det blot muskulært. Er din muskulatur i foden slap, vil den hurtigere blive træt, og dermed falde hurtigere/mere sammen. Herved vil der opstå en stor belastning på svangsenen. Er din muskulatur derimod stærk og smidig, vil den kunne udholde mere og længere før den udtrættes, og belastningen på svangsenen mindskes hermed.

Dog vil jeg tilføje, at forekomsten og graden af dette problem, også hænger meget sammen med evt. fejlstillinger i foden! Og selvom man ingen fejlstillinger skulle have, er det stadig meget normalt at blive udtrættet i svangen (og alle andre steder), under en Ironman eller marathon ? Her kommer et par ordentlige løbesko og evt. indlæg ind i billedet. Begge dele har Cecilie heldigvis helt styr på.

Min vejledning til Cecilie er:

  • Hold neglene korte
  • Få fjernet den hårde hud når den hober sig op, så den ikke revner.
  • Fugt huden med creme så den forbliver smidig.
  • Hvis neglene fortykkes, skal de slibes ned i tykkelse.
  • Træning af både styrke og smidighed i fødderne, særligt omkring mellemfod og svangen hvor der tidligere har været en skade.

(se videoer med de fodøvelser jeg anbefalede Cecilie, i bunden af siden)

Jeg har altså at gøre, med en atlet der tager sine fødder alvorligt, og som kommer mig i forkøbet mht. træning af dem. Selvom jeg ville ELSKE at kaste en masse ny viden i favnen på Cecilie, glæder det mig at hun allerede ”er der”. Hun er på den måde, med til at sætte spotlight på det budskab jeg forsøger at sprede i sportens verden:

Nemlig, hvor vigtig netop føddernes sundhed også er, i forhold til de sportslige præstationer man ønsker at opnå!

Mht. neglebehandling, behandling af hælrevner og fjernelse af hård hud, kan jeg for alvor bidrage med min ekspertise. Selvom det på nuværende tidspunkt ikke er voldsomme gener Cecilie har, skal man huske på, at ganske små ting som en lille revne i huden, fortykket eller nedgroet negle, kan give store gener når man træner på at genvinde sin topform som Iron(wo)man.

Jeg vil gerne takke Cecilie for at være med i min mission, om at sætte fokus på fødderne i sportens verden!

Husk, fodterapi er for ALLE med fødder!

Sportslige hilsner/ Nellie

 

To Birkenstock, or not to Birkenstock…

Birkenstock har vundet indpas som den mest populære sommersandal igennem mange sæsoner. Den bliver betragtet som et sundt alternativ til dine fødder om sommeren, og bliver også brugt som hjemmesko. De bliver sågar fremstillet til børn nu, og er efterhånden den moderigtige “Jesus-sandal”. Men er Birkenstock virkelig så sund og god for dine fødder?

Jeg har valgt at opstille en helt klassik “plus og minus” liste. Så kan du selv tage stilling til, om dine fødder passer til en Birkenstock.

PLUS +

  • Birkenstock har en god bredde i forfoden, som vil tilgodese mange fødder.
  • Sålen er delvis lavet af kork, som er et stødabsorberende materiale.
  • Det er en pæn sandal, som fås i mange forskellige udformninger og farver.
  • Der er en indbygget svangstøtte i sandalen, hvilket de fleste fødder nyder godt af.
  • Inder sålen er beklædt med russkind, som er svedabsorberende og nedsætter friktionen på huden.

MINUS –

  • Sålen på sandalen er formstøbt, med en kant hele vejen rundt som kan skabe tryk rundt om foden. (spidsen af tæerne, oppe på hælene. Alle steder hvor din fod støder på kanten).
  • Der er opbygninger i selve sålen bl.a. en pelotte (forfodsløft til nedsunket forfod), og støbninger til hvor tæerne skal starte og slutte. Passer din fod ikke ind i disse standart mål, vil der opstå uhensigtsmæssigt tryk.
  • Der er ingen hælkappe på sandalen, hvilket i princippet gør den til en “klip-klap”, og det er ikke en særlig god sandal til andet, end at gå ud med skraldet, eller ned på stranden.
  • Sålen er meget stiv, og følger ikke foden under gang hvilket vil sige, at din fod ikke får en optimal gangafvikling. (Læs indlæg Sandal-guide)

KONKLUSION

Min  konklusion som fagperson er, at Birkenstock ikke er for alle slags fødder. Måske det mere er blevet en mode-sandal, end den sundheds sandal den bliver markedsført til at være.

Det her indlæg handler hverken om for eller imod Birkenstock, men er mere et forsøg på at kaste lys over om sandalen passer til din fod. Set ud fra et sundhedsmæssigt synspunkt, er det alfa omega med alle sko!

Nogle sværger til Birkenstock om sommeren, og fortæller de aldrig har haft en bedre sandal. Andre får en del hård hud som følge af den kant der er på sandalen. Andre igen bliver generet af spændinger i fødderne når de går med sandalen.

Mit budskab med dette indlæg er blot, at du gerne må være kritisk med komforten af dine sandaler. Mærk efter om din fod passer i Birkenstock-formen, inden du beslutter dig for at lade dine fødder flytte ind for sommeren. Og skulle du få en masse hård hud af dine elskede Birkenstock, så kan du jo bare opsøge en fodterapeut og få det fjernet 😉

Den eneste anbefaling jeg dog vil tillade mig at understrege er: Køb ikke Birkenstock til dine små børn!

Ja, det ser super sødt ud, når der kommer en hel Birkenstock-familie gående i sommersolen, men det er ikke hensigtsmæssigt fodtøj for dit barn!  Børnefødder skal have så fri bevægelighed som muligt. Sålen skal være fleksibel så den følger foden i gangafviklingen, og der skal ikke være nogle uhensigtsmæssige kanter eller opbygninger i sandaler til små fødder. (Børnefødder og sko må blive et andet blog indlæg)

 

Giv dine fødder omtanke, Birkenstock eller ej.

Husk, fodterapi er for alle med fødder!

Sommerhilsner, Nellie